Dziennikarz zawieszony za ubarwianie wywiadów

Johann Hari z The Independent dopisywał do wypowiedzi rozmówców fragmenty z innych wywiadów, by całość była bardziej interesująca. Wpadli na to autorzy bloga DSG (Deterritorial Support Grouppppp). Znaleźli wywiady i teksty Hariego, w których zamieścił wypowiedzi i fragmenty dokładnie takie same, jak we wcześniejszych artykułach innych autorów.

Na przykład fragmenty rozmowy z włoskim filozofem i marksistą Antonio Negri, którą Hari przeprowadził w 2004 roku, są identyczne, jak w opublikowanej rok wcześniej książce Anne Dofourmantelle.

Hari, który pracował w redakcji dziennika The Independent przez ostatnie 10 lat, był wielokrotnie nagradzany. Dostał między innymi prestiżową Orwell Prize, którą – w kategorii dziennikarstwa – przyznano mu w 2008 roku. We wtorek 27 lipca kapituła tego konkursu zebrała się ponownie. Jej członkowie zastanawiali się, co zrobić z laureatem podejrzanym o plagiaty.

Ten twierdzi, że nikt z jego rozmówców na powtórzenia nigdy się nie skarżył, a wszystkie słowa umieszczone w wywiadach, zostały – w takich, czy innych okolicznościach – wypowiedziane.

Johann Hari przekonywał, że praktyka, którą zastosował, by „lepiej oddać myśli” rozmówcy, jest przez dziennikarzy używana powszechnie. Jego zdaniem to nie plagiat, choć swoje postępowanie nazywa dziś błędem. Zapewnia, że więcej go nie popełni.

Nie wiadomo, czy będzie mieć okazję. Wydawca dziennika Independent zawiesił reportera na dwa miesiące. Nakazał mu też milczenie w tej sprawie. Trwa wewnętrzne śledztwo w sprawie nieprawidłowości. Do tego czasu swojej opinii nie ujawni też rada Orwell Prize.

– szum

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • Twitter
  • Wykop
  • LinkedIn
  • del.icio.us
  • Pinger
  • Google Buzz
  • Reddit
  • Tumblr
  • Ulubione

Skomentuj

*