Efekt skali w pojęciu szybkości newsa

Natychmiastowość przesyłu informacji nie jest unikalną cechą Internetu. Telegraf, depesze agencyjne, transmisje radiowe i telewizyjne – od 150 lat newsy można przekazywać w czasie rzeczywistym. Postęp technologiczny jedynie zdemokratyzował nadawanie i odbieranie newsa – obecnie każdy może natychmiast podzielić się informacją (tekstem, zdjęciem, filmem) oraz odebrać podobne dane z dowolnego źródła na świecie.
Każdy jest więc „agencją informacyjną”, działającą z misją typową dla tradycyjnego, konkurencyjnego środowiska: być najszybszym – pierwszym, który wyśle lub odbierze newsa. Oczywiście newsa na skalę możliwości danej osoby, jak zdjęcie upieczonego ciasta lub selfie z dziwną miną. Styl informowania pozostaje telegraficzny, depeszowy: fotografie w Instagramie lub Snapchacie, krótkie tweety, wpisy na Facebooku, kilkuzdaniowe newsy na qz.com itd. Dopiero wielka skala przepływu informacji w Internecie tworzy wrażenie niedostępnej wcześniej szybkości – obecnie trzeba natychmiast przesłać lub odebrać informację, aby pozostać na powierzchni wartkiej, szeroko rozlanej rzeki newsów.
Ale czy czas w Internecie rzeczywiście płynie liniowo? Dlaczego w sieci użytkownicy przekazują informacje, a media newsy? Czy tagi, hasztagi, słowa kluczowe są łańcuchami wiążącymi newsa? I czym różni się szybkość nadawcy od szybkości odbiorcy?
Będę o tym mówić podczas konferencji „Interdyscyplinarne kategorie kulturoznawstwa – Szybkość w kulturze” w Warszawie na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Konferencję organizuje Zakład Poetyki Intersemiotycznej i Komparatystyki Mediów Instytutu Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa UKSW. Obrady odbędą się w siedzibie UKSW, ul. Dewajtis 5, nowy budynek, sala 116 (Aula Muzyczna).
Referat pt. „Efekt skali w pojęciu szybkości newsa” wygłoszę 21 maja, w czwartek, o godz. 14:30.

Zapraszam!

Paweł Wieczorek

Follow me on Academia.edu

Instagram

Follow Pably_pl on Twitter

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • Twitter
  • Wykop
  • LinkedIn
  • del.icio.us
  • Pinger
  • Google Buzz
  • Reddit
  • Tumblr
  • Ulubione

Skomentuj

*