Murdoch chce kupić BSkyB, ale szkodzi mu afera z podsłuchami

Włamania do skrzynek telefonów zamordowanych nastolatek lub ofiar zamachów terrorystycznych i ich rodzin – na jaw wychodzi coraz więcej informacji o sposobach zdobywania sensacyjnych informacji przez dziennikarzy mediów należących do Ruperta Murdocha. Jego gazety mają teraz tak złą prasę, że nawet ogłoszeniodawcy wycofują z nich swoje reklamy. W piątek 8 lipca dowiemy się, czy tak fatalna reputacja przełoży się na interesy firmy.

Rupert Murdoch ma z czego się tłumaczyć. Fot. World Economic Forum, swiss-image.ch/Monika Flueckiger

Murdoch jest właścicielem News Corporation – światowego giganta na rynku medialnym. To właściciel między innymi gazet The Daily TelegraphThe Times, klubu Los Angeles Lakers, telewizji grupy Fox i wielu innych firm.

News Corp ma też 39 procet udziałów w brytyjskim holdingu BSkyB, reszta jest w posiadaniu rozproszonych udziałowców. Rupert Murdoch chce przejąć pozostałe 61 procent, bo firma notuje setki milionów funtów przychodu rocznie.

Do BSkyB należy 56 stacji ogólnych i tematycznych Sky, holding jest też współwłaścicielem między innymi Comedy Central i National Geographic Channel.

Na przejęcie reszty udziałów musi się zgodzić rząd, który poinformuje o swojej decyzji w piątek 8 lipca. Zmiany własnościowe już zaopiniowała pozytywnie Komisja Europejska.

Tymczasem z dnia na dzień Murdoch traci w oczach opinii publicznej, środowiska dziennikarskiego, a nawet reklamodawców, którzy zaczęli wycofywać ogłoszenia z należącego do News Corporation brukowego tygodnika News of The World (do Murdocha należy też codzienny tabloid brytyjski – The Sun).

News of The World jest bojkotowany, gdyż okazało się, że dziennikarze gazety włamywali się do poczty głosowej telefonu zaginionej w 2002 roku 13-latki, wysłuchiwali nagrania dzwoniących i kasowali je, by robić miejsce na następne. W ten sposób wprowadzali w błąd śledczych i rodzinę. Policja informowała bowiem rodziców, że ktoś korzysta z telefonu, co dawało nadzieję, że dziewczynka żyje. Tymczasem znaleziono ją martwą pół roku po zaginięciu.

Mieli też podsłuchiwać telefony zaginionej w 2001 roku 15-latki (jej ciała ciała dotąd nie znaleziono) oraz ofiar (i ich rodzin) zamachów terrorystycznych w Londynie z 7 lipca 2005 roku.

Opinia rządu premiera Davida Camerona będzie zgodna z oczekiwaniami opinii publicznej, czy Murdocha? Fot. World Economic Forum, swiss-image.ch/Remy Steinegger

Jeszcze wcześniej ujawniono, że dziennikarze News of The World włamywali się do poczty głosowej celebrytów, by mieć o czym pisać. Na przykład gazeta ujawniła, że John Prescott, wicepremier w poprzednim laburzystowskim rządzie, ma romans z sekretarką.

Teraz przeciwko sprzedaniu Murdochowi całości BSkyB protestuje między innymi związek dziennikarzy National Union of Journalists. Apeluje do rządu o wstrzymanie transakcji, dopóki dochodzenie nie wyjaśni posłuchowych nadużyć News of the World. W petycji do premiera Davida Camerona i ministra kultury Jeremy Hunta dziennikarze piszą, że nie wierzą w zapewnienia Murdocha o chęci przestrzegania prawa i najwyższych dziennikarskich standardów.

szum, wiec

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • Twitter
  • Wykop
  • LinkedIn
  • del.icio.us
  • Pinger
  • Google Buzz
  • Reddit
  • Tumblr
  • Ulubione

Skomentuj

*