Po fotomontażu i wywiadzie zamknięto dwie gazety w Iranie

Fotomontaż ukazał się na pierwszej stronie tygodnika Shahrvand-e-Emrooz. Cenzura nakazała zamknięcie gazety w poniedziałek 5 sierpnia za „znieważanie władz” i zajmowanie się polityką (pismo miał zezwolenie tylko na artykuły kulturalno-społeczne).

Prezydent Ahmadineżad (w białej koszuli) wsłuchuje się w słowa swojego doradcy i zięcia Mashaja (z wyciągniętą ręką)

Ilustracja pokazuje prezydenta Mahmuda Ahmadineżada słuchającego szefa swojego gabinetu – Esfandiara Rahima Mashaja. To kpina ze strachu konserwatywnych polityków, którzy obawiają się rosnących wpływów Mashaja. Zwłaszcza że jest on zięciem prezydetna. Ahmadineżad wydaje się widzieć w nim swojego następcę, a w każdym razie chce, by tak myślano, licząc być może – jak uważają komentatorzy – na zyskanie większego popracia wśród reformatorsko nastawionej młodzieży.

Magazyn Shahrvand-e-Emrooz był już zamykany – jak wiele innych pism – po antyrządowych zamieszkach w 2009 roku. W lipcu wznowiono jego wydawanie.

W poniedziałek zamknięto też dziennik Roozegar. Za „wrogą propagandę”, a dokładniej za wywiad z politologiem Moradem Saghafim, który nawiązywał do rozruchów z 2009 roku.

Organizacja Reporterzy bez Granic skrytykowała zamknięcie obu gazet. Zażądała też uwolnienia z irańskich więzień przetrzymywanych tam 25 dziennikarzy i 16 blogerów.

– wiec

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • Twitter
  • Wykop
  • LinkedIn
  • del.icio.us
  • Pinger
  • Google Buzz
  • Reddit
  • Tumblr
  • Ulubione

Skomentuj

*