Redaktor AP musi czekać na zaproszenie od dziennikarza

Associated Press przygotowała dla swoich pracowników przewodnik po tweetowaniu, zamieszczaniu wpisów na Facebooku i komentowaniu w Internecie bieżących wydarzeń.

Agencja zrobiła to tydzień po tym, jak jej dziennikarze znaleźli w skrzynkach mailowych ostrzeżenie przed zamieszczaniem w social mediach wpisów mogących zaszkodzić renomie firmy.

Za tą ścianą pracownicy muszą pamiętać, że ich głupi komentarz może zachwiać całym budynkiem. AP w Nowym Yorku. Fot: Alterego

Przewodnik został przygotowany, bo pracownicy w tweetach oceniali – na przykład – głosowanie senatu USA w sprawie małżeństw homoseksualnych. – Takie opinie podważają wiarygodność naszych kolegów, którzy ciężko pracowali, aby bezstronnie relacjonować wydarzenia – napisał w mailu do pracowników Tom Kent z departamentu odpowiadającego za standardy pracy AP.

Tekst rozesłano w czwartek 14 lipca. Pracownicy czytają w przewodniku, że korzystając z mediów społecznościowych zawsze powinni pamiętać, iż to co piszą – nawet na swoich prywatnych profilach – w sieci szybko przestaje być prywatne. Zwłaszcza, jeśli w rubryce „miejsce pracy” wpisują Associated Press (a to akurat przez firmę jest zalecane).

Dlatego dziennikarze powinni powstrzymać od wyrażania opinii na temat spornych spraw publicznych, czy polityki. Na Facebooku muszą ostrożnie dobierać znajomych i raczej unikać „lubienia” polityków, czy organizacji politycznych. Nawet komentując wydarzenia sportowe lub rozrywkowe pracownicy AP mają zachować ostrożność, aby plotkując nie narazić korporacji na śmieszność.

Wytyczne dotyczą też dodawania znajomych. Pracownicy mogą być znajomymi na Facebooku, ale zaproszenie powinno wyjść od osoby, która jest niżej w formowej hierarchii, czyli od podwładnego do szefa, a nie odwrotnie.

Przewodnik przypomina też, że dziennikarze nie mogą zamieszczać pirackich zdjęć, filmów czy muzyki.

Niezastosowanie się do wytycznych może skutkować postępowaniem dyscyplinarnym. Na szczęście w razie wątpliwości, co jest, a co nie jest dopuszczalne, pracownicy AP zawsze mogą (a wręcz powinni) zapytać swoich przełożonych.

– szum

Pełny tekst przewodnika (pdf po angielsku)
Twitter AP

Czytaj też:
Tweety dziennikarza są prywatne, czy służbowe?
Telewizyjne gwiazdy zdradzają na Twitterze tajemnice BBC

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • Twitter
  • Wykop
  • LinkedIn
  • del.icio.us
  • Pinger
  • Google Buzz
  • Reddit
  • Tumblr
  • Ulubione

Skomentuj

*