Tabloid, który wykorzystywał podsłuchy, zostanie zamknięty

News of the Word, brukowy tygodnik, który sprzedawał się w ponad 2,5 milionach egzemplarzy, zniknie z brytyjskiego rynku po 168 latach istnienia. Ostatni numer ukaże się w niedzielę 10 lipca.

O podsłuchowej aferze tygodnika i o tym, że reklamodawcy wycofują z niego reklamy, pisaliśmy wczoraj (link):

News of The World jest bojkotowany, gdyż okazało się, że dziennikarze gazety włamywali się do poczty głosowej telefonu zaginionej w 2002 roku 13-latki, wysłuchiwali nagrania dzwoniących i kasowali je, by robić miejsce na następne. W ten sposób wprowadzali w błąd śledczych i rodzinę. Policja informowała bowiem rodziców, że ktoś korzysta z telefonu, co dawało nadzieję, że dziewczynka żyje. Tymczasem znaleziono ją martwą pół roku po zaginięciu.
Mieli też podsłuchiwać telefony zaginionej w 2001 roku 15-latki (jej ciała ciała dotąd nie znaleziono) oraz ofiar (i ich rodzin) zamachów terrorystycznych w Londynie z 7 lipca 2005 roku.

Tygodnik należy do News International, ta firma zaś jest częścia News Corporation – medialnego, międzynarodowego giganta, którego właścicielem jest Rupert Murdoch. O zamknięciu News of the Word poinformował James Murdoch, szef News International i syn Ruperta. Wyraził ubolewanie, że gazeta podsłuchiwała, płaciła policji za informacje i kłamała, gdy parlamentarzyści żądali wyjaśnień.

Murdoch junior zapowiedział, że w ostatnim numerze nie będzie ani jednej płatnej reklamy, a przeznaczona na nie powierzchnia oddana zostanie organizacjom charytatywnym i dobroczynnym. Nie mówił, co stanie się z 200 osobami zatrudnionymi w gazecie. Komentatorzy przypuszczają, że zostaną zwolnione.

Afera podsłuchowa może zaszkodzić Rupertowu Murdochowi, który czeka na ważną decyzję rządu. 6 lipca pisaliśmy:

News Corp ma też 39 procet udziałów w brytyjskim holdingu BSkyB, reszta jest w posiadaniu rozproszonych udziałowców. Rupert Murdoch chce przejąć pozostałe 61 procent, bo firma notuje setki milionów funtów przychodu rocznie.
Do BSkyB należy 56 stacji ogólnych i tematycznych Sky, holding jest też współwłaścicielem między innymi Comedy Central i National Geographic Channel.
Na przejęcie reszty udziałów musi się zgodzić rząd, który poinformuje o swojej decyzji w piątek 8 lipca. Zmiany własnościowe już zaopiniowała pozytywnie Komisja Europejska.

News of the Word ukazywał się w niedzielę, w tygodniu ta sama firma wydawała brukowiec The Sun. Pojawiły się spekulacje, że teraz The Sun będzie ukazywał się siedem razy w tygodniu.

Pochodzący z Australii Rupert Murdoch kupił News of The Word w 1968 roku. Była to jego pierwsza brytyjska gazeta, sprzedająca się ostatnio w ponad 2,5 miliona egzemplarzy. Żadna gazeta w Wielkiej Brytanii nie sprzedaje się tak dobrze.

wiec


Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • Twitter
  • Wykop
  • LinkedIn
  • del.icio.us
  • Pinger
  • Google Buzz
  • Reddit
  • Tumblr
  • Ulubione

Skomentuj

*