Walka algorytmu z użytkownikiem, czyli jak social media rządzą wpisami

Wiadomości nie są już podawane odbiorcom przez media, jak w tradycyjnych gazetach lub w telewizji. Kierunek konsumpcji newsa odwrócił się: obecnie to odbiorcy decydują, który news w sieci przeczytają, przy okazji oglądając reklamy.

Efektem tego jest proces, w którym media, szukając zarobku, dostosowują się do gustów szerokich rzesz odbiorców, dostarczając im coraz poczytniejszych, lżejszych informacji, w tym szczegółów prywatnego życia znanych osób.

Użytkownicy social mediów, także – niczym celebryci – masowo dzielą się zdjęciami i newsami na swój temat, a im więcej prywatności we wpisach, tym chętniej odbiorcy komentują je i przesyłają dalej. Algorytmy portalu „uczą się” takiego zachowania i to one wybierają wpisy do pokazania obserwującym. Przy czym np. większość użytkowników Facebooka nie wie o istnieniu algorytmów. W ten sposób social media stwarzają iluzję wyboru.

Czy można uwolnić się od dyktatu algorytmów i jak to zrobić? Tym problemom będzie poświęcone moje wystąpienie w Krakowie podczas IX Międzynarodowej Konferencji Naukowej Etyki Mediów, w tym roku obradującej pod hasłem Prywatność w Mediach – Prywatność i Społecznościowość Mediów (Privacy in Media – Private and Social Media).

Organizatorami konferencji są  Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie oraz Sekcja „Aksjologia Komunikowania” Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.

Konferencja odbędzie się 13-14 maja (środa, czwartek) 2015 roku. Miejscem obrad w pierwszym dniu będzie Bibilioteka Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie przy ul. Bobrzyńskiego 10. Drugiego dnia – budynek Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II przy ul. Bernardyńskiej 3.

Referat pt. „Walka algorytmu z użytkownikiem, czyli jak social media rządzą wpisami” wygłoszę 13 maja, we wtorek, o godz. 14:30.

PROGRAM

Zapraszam!

Paweł Wieczorek

Follow me on Academia.edu

Instagram

Follow Pably_pl on Twitter

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • Twitter
  • Wykop
  • LinkedIn
  • del.icio.us
  • Pinger
  • Google Buzz
  • Reddit
  • Tumblr
  • Ulubione

Skomentuj

*